Jak skutecznie zarządzać przez wartości?

Zarządzanie przez wartości coraz rzadziej jest przedmiotem kontrowersji i – jednocześnie – coraz więcej firm podejmuje wyzwanie wypracowania swoich własnych wartości organizacyjnych. Jak jednak uczynić z wartości prawdziwy system zarządzania, a nie sztukę dla sztuki?

 

Od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku coraz więcej decydentów w firmach uznaje zarządzanie przez wartości za efektywną formę zarządzania organizacjami. Jednocześnie, często się okazuje, że wypracowane przez firmę wartości gdzieś się „gubią”, pracownicy o nich nie pamiętają, czy wręcz są ich nieświadomi. Kluczowym zatem problemem związanym z zarządzaniem przez wartości jest utrzymywanie ich żywych w organizacji, umożliwienie pracownikom „kontaktu” z nimi w codziennym zgiełku i natłoku pracy. Przykładem firmy, w której wartości nie są tylko wypracowanymi na papierze ideami, a kluczowymi elementami, z którymi pracownicy obcują każdego dnia, jest Billennium – software house zatrudniający blisko 1000 pracowników w sześciu miastach w Polsce (Warszawie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Bytomiu i Starogardzie Gdańskim) oraz w Indiach i Malezji.

 

Jakie wartości wyznaje Billennium?

 

Billennium wypracowało pięć wartości, wokół których budowana jest kultura organizacyjna firmy. Są to: kreatywność, energia, zaufanie, profesjonalizm i rozwój. Prof. Marek Bugdol w swojej publikacji „Wartości organizacyjne” zwraca uwagę na to, że trudność w zarządzaniu wartościami wynika z abstrakcyjnego ujęcia wartości organizacyjnych. Dlatego też w Billennium od pierwszej chwili, w której pracownik pojawia się w firmie, nie tylko dowiaduje się, JAKIE wartości są ważne dla firmy, ale też, jak każda z nich jest interpretowana. Każda z wartości została bowiem szerzej opisana w „Kodeksie Bojowników Nowych Idei”, czyli książce będącej w centralnym miejscu biura, która jednocześnie – w nieco mniejszym formacie – trafia również do każdego nowego pracownika. Jest to tylko pierwszy z wielu momentów, w którym pracownicy mają realny kontakt z wartościami, w którym przypominają sobie, jaka jest kultura organizacyjna firmy. Inne przykłady to plakaty z wartościami i ich opisami wiszące na ścianach w różnych miejscach biura, czy nawet kubki, w których pracownicy piją kawę w pracy – na każdym z nich znajduje się jedna z wartości firmowych. Bardzo istotnym elementem jest również konkurs, w którym nagradzane są osoby szczególnie wyróżniające się w pielęgnowaniu wartości czy pracy zgodnie z nimi.

 

 

Na czym polegają Kowadła?

 

Wewnętrzny konkurs Billennium nazwany jest Kowadłami od opisu jednej z wartości – profesjonalizmu: „patrz, jak z każdym uderzeniem w kowadło, ktoś poświęca całą swoją siłę i umiejętności, by osiągnąć oczekiwany rezultat. Pracuj tak samo, bądź zawodowcem, a tylko wtedy będziesz mógł się rozwijać”. Każda z wartości firmowych stanowi kategorię konkursu, który składa się z kilku etapów. W pierwszej fazie konkursu każdy pracownik może nominować inne osoby lub zespoły, niezależnie od stanowiska, jakie zajmują. Każda nominacja musi być uzasadniona. Mimo tego „utrudnienia”, w tym roku blisko 30% pracowników nominowało swoich kolegów, co świadczy o wadze konkursu w firmowym życiu. Po fazie nominacji następuje druga, w której spośród zgłoszeń wybierane są osoby i zespoły najczęściej wskazywane i na nie wszyscy pracownicy mogą oddać głos. Rozwiązanie konkursu ma miejsce podczas corocznej imprezy, na której zbierają się pracownicy ze wszystkich lokalizacji. Na uroczystej gali laureaci w poszczególnych kategoriach – kreatywność, energia, zaufanie, profesjonalizm i rozwój – odbierają prawdziwe kowadła oraz mają możliwość, niczym na gali wręczenia Oscarów, wygłosić mowę czy podziękować.

 

Z opinii laureatów można zobaczyć, że Kowadła są dla nich rzeczywiście wyjątkowym wyróżnieniem:

 

„Muszę przyznać, że byłam zaskoczona otrzymaniem nagrody. Nie spodziewałam się, że tyle osób dostrzega postęp w obszarze, którym się zajmuję i docenia wykonywaną przeze mnie pracę. Takie wyróżnienie stanowi dla mnie ogromny motywator do dalszej pracy i jest potwierdzeniem, że to, co robię, ma sens. Dodatkowo to świetna okazja do świętowania” – mówi Aleksandra Dąbkowska, Benefits Specialist w Billennium, laureatka nagrody w kategorii Rozwój.

 

„Pamiętam swoje pierwsze Kowadła dwa lata temu, podczas których myślałam sobie >>też chciałabym otrzymać taką nagrodę!<< Cieszę się, że ta myśl stała się rzeczywistością. I jednocześnie ważne dla mnie jest to, że wśród wartości wyznawanych przez Billennium jest energia, której – jak przyznali Billennialsi, nominując mnie właśnie w tej kategorii – mi nie brakuje i którą staram się dzielić z innymi. A sama nagroda z pewnością będzie przypominać mi o osobach, z którymi pracuję na co dzień i od których stale się uczę” – mówi Patrycja Smagowska, Account Manager w Billennium, laureatka nagrody w kategorii Energia.

 

Codzienne przypomnienie z mocnym akcentem

 

W natłoku codziennej pracy w każdej firmie, łatwo jest zapomnieć o tym, jakimi wartościami powinni kierować się wszyscy pracownicy. Jednocześnie, gdy firma szybko się rozwija, zatrudnia wciąż nowe osoby, często trudno jest z wystarczającą uwagą wdrożyć ich w założenia wartości organizacyjnych i, szczególnie w początkowej fazie, pomóc im je wypełniać. Dlatego też ważne jest, aby owe wartości istniały nie tylko „gdzieś” na papierze, nie tylko w wizji managerów najwyższego szczebla, ale również w codziennym życiu całego zespołu. Narzędzia przedstawione powyżej – plakaty, przedmioty wykorzystywane w biurze, Kodeks Bojowników Nowych Idei, służą realizacji właśnie tego celu. Same Kowadła stanowią element najbardziej spektakularny, z największą mocą przypominający o wartościach, pokazujący, że firma rzeczywiście chce doceniać osoby nimi się kierujące, a przy okazji – są po prostu dobrą zabawą dla pracowników.

Szybki kontakt

Billennium Warsaw
pokaż kontakt

Billennium Kuala Lumpur
pokaż kontakt

Billennium Lublin
pokaż kontakt

Billennium Łódź
pokaż kontakt

Billennium Olsztyn
pokaż kontakt

Billennium Bytom
pokaż kontakt

Billennium Pune
pokaż kontakt

Billennium New York
pokaż kontakt