Niniejszy blog ma charakter instrukcji dla programistów w przeprowadzaniu procesu integracji MuleSoft przy użyciu MailChimp Marketing Connector.

O narzędziu MailChimp Marketing Connector
MailChimp Marketing Connector umożliwia automatyzację usług związanych z kampaniami marketingowymi i e-mail marketingiem za pomocą łatwego w użyciu narzędzia API Connectivity.
Korzystanie z MailChimp Connector ułatwia przetwarzanie danych o kontach i kampaniach pod kątem przepływów Mule, a tym samym umożliwia bezproblemową integrację danych MailChimp z naszą aplikacją.
Przykładowe zastosowania narzędzia:
- tworzenie, wyszukiwanie i wysyłka wiadomości;
- dodawanie, aktualizowanie lub usuwanie osób z listy odbiorców;
- monitorowanie wskaźników otwarcia wiadomości w celu analizy kampanii;
- triggerowanie, czyli wykonywanie działań wynikających z różnych czynności, np. otwarcie wiadomości, dodanie odbiorcy, aktualizacja danych odbiorcy, usunięcie odbiorcy z listy.
Najważniejsze pojęcia MailChimp
Kampania (Campaign)
Kampania pozwala zarządzać działaniami marketingowymi, dodawać leady i wysyłać e-maile do odbiorców. Kampania pozwala również na wysyłkę promocyjnych wiadomości.
Odbiorcy (ang. Audience)
Przejdź do miejsca, w którym w MailChimp przechowywane są dane kontaktowe odbiorców.
Kontakt (Contact)
Kontakt zawiera dane pozwalające na skomunikowanie się z osobą fizyczną lub podmiotem. Status marketingowy kontaktu określa, jakiego rodzaju treści użytkownicy chcą otrzymywać. W ramach poszczególnych kontaktów można zasubskrybować różne opcje (bądź zdecydować, aby tego nie robić). Można również z takiej subskrypcji zrezygnować. Statusy kontaktów można również usuwać lub aktualizować.
Jak rozpocząć pracę z MailChimp Marketing Connector
1. Utwórz nowy projekt w Anypoint Studio.
2. Przejdź do wyszukiwarki i znajdź MuleSoft Marketing. Wybierz MailChimp Marketing Connector z narzędzia Exchange, a następnie dodaj MailChimp Marketing Connector do swojej palety.

Konfiguracja narzędzia Connector
W ramach konfiguracji narzędzia Connector dostępne są dwie opcje uwierzytelniania:
- API Key Connection Provider
Jest to najprostszy i najczęściej używany sposób uwierzytelniania i łączenia konta MailChimp.
Skopiuj lub utwórz klucz z konta MailChimp w oparciu o swoje preferencje. Możesz utworzyć nowy klucz dla każdej aplikacji i zidentyfikować go za pomocą tagu etykiety.
W ramach Konfiguracji narzędzia Connector należy uzupełnić pola Base Uri i Authorization.
1. BaseUri będzie w formacie https://[dc].api.mailchimp.com/3.0, gdzie „dc” oznacza centrum danych (ang. datacenter).
2. W polu Authorization należy podać swój klucz API. Nie zapomnij dodać odpowiedniego posiadacza (ang. bearer).

Uwaga: Przechowuj swój klucz API bezpiecznie lub zaszyfruj go, ponieważ klucz ten pozwala na pełny dostęp do konta MailChimp.
- Oauth Authorization Code Connection Provider
Proces konfiguracji w przypadku autoryzacji Oauth jest podobny do wszelkich pozostałych konfiguracji OAuth 2.
Należy podać adres URL wywołań zwrotnych (ang. callback URL), adres URL autoryzacji (ang. authorization URL), jak również klucz i tajny klucz klienta.
Funkcjonalności narzędzia MailChimp Marketing Connector
- Dodawanie kampanii
Dodawanie kampanii pozwala stworzyć nową kampanię. Należy uzupełnić zawartość postu o szczegóły niezbędne do jej utworzenia. Po poprawnym wykonaniu tej czynności otrzymamy komunikat „200” (czyli OK) i unikalny identyfikator kampanii.
Dodawanie komunikatu – żądanie kampanii
%dw 2.0
output application/JSON
---
{
"type": "regular", //four types of campaigns ("plaintext", "absplit", "rss", or "variate")
"recipients": {
"list_id": "1031716", //Unique Id of the Subscribers you want to add to campaign
"segment_opts": {
"saved_segment_id": 1031716,
"match": "any",
"conditions": []
}
},
"settings": { //The settings for your campaign, including subject, name, reply-to address, and more.
"subject_line": "MailChimp Add Campaign Test 3",
"preview_text": "Add Campaign Test 3",
"title": "MailChimp Add Campaign 3",
"from_name": "Shubh3",
"reply_to": "myidhack1@gmail.com",
"use_conversation": false,
"to_name": "a3",
"folder_id": "",
"authenticate": true,
"auto_footer": false,
"inline_css": false,
"auto_tweet": false,
"auto_fb_post": [],
"fb_comments": false,
"template_id": 10023308
},
"tracking": { //Tracking options for a campaign.
"opens": false,
"html_clicks": false,
"text_clicks": false,
"goal_tracking": false,
"ecomm360": false,
"google_analytics": "",
"clicktale": "",
"salesforce": {
"campaign": false,
"notes": false
},
"capsule": {
"notes": false
}
},
"social_card": { //Preview of the campaign, rendered by social networks like Facebook and Twitter
"image_url": "",
"description": "",
"title": ""
},
"content_type": "template" // "template" or "multichannel"
}
Dodawanie struktury komunikatu z odpowiedzią na kampanię
{
"id": "254df2141f", // unique id of the campaign
"web_id": 5593384,
"type": "regular",
"create_time": "2022-06-24T06:57:21+00:00",
"archive_url": "http://eepurl.com/h4-Xr5",
"long_archive_url": "https://us9.campaign-archive.com/?u=90c189c2382f472edc2faa737&id=254df2141f",
"status": "save",
"emails_sent": 0,
"send_time": "",
"content_type": "template",
"needs_block_refresh": false,
"resendable": false,
"recipients": {
"list_id": "9e90358efd",
"list_is_active": true,……….
}
- Dodawanie notatki przy odbiorcy
Używając tej funkcjonalności można dodać notatkę dla konkretnego subskrybenta. W tym celu należy podać List-Id i Hash subskrybenta.
- Dodawanie odbiorcy do listy
Funkcja ta umożliwia dodanie nowego odbiorcy do listy. Można stworzyć nowy rekord odbiorcy lub połączyć istniejące rekordy używając opcji sprawdzania poprawności łączenia.
- Usuwanie odbiorcy z listy
Jest to funkcja pozwalająca na usunięcie z listy wszystkich danych osobowych (ang. PII – Personally Identifiable Information) związanych z danym odbiorcą, a także na usunięcie z niej samego odbiorcy.
- Trigger po otwarciu e-maila
Za pomocą tej funkcji można stworzyć trigger celem wykonania określonej akcji lub szeregu akcji, np. wysyłki wiadomości zwrotnej (ang. follow-up email) w celu przedstawienia oferty.
- Trigger po dodaniu nowego odbiorcy lub aktualizacji danych
Dzięki tej funkcjonalności można wykonać kilka czynności, takich jak np. wysłanie powitalnego e-maila, dostarczenie katalogu produktów firmy.
- Trigger po wypisaniu się z listy
Gdy odbiorca wypisuje się z listy subskrypcyjnej, można uruchomić trigger, który umożliwia wykonanie określonych działań, takich jak wysyłka e-maila z pytaniem o powód rezygnacji z subskrypcji, o działania, które ją spowodowały itp.
- Wysyłka kampanii
Samo utworzenie kampanii nie jest równoznaczne z wysyłką do odbiorców z listy – dopiero funkcja „Wysyłka kampanii” pozwala na zainicjowanie realizacji kampanii.
- Wyszukiwanie odbiorców
Funkcja ta umożliwia wyszukiwanie odbiorców i uzyskiwanie szczegółowych informacji na ich temat. Może to służyć weryfikacji informacji o odbiorcy i stanowić podstawę do wykonania odpowiednich działań.
Pozostałe funkcje opisano w dokumentach API: Dokumenty MailChimp Marketing API
Podsumowanie
MailChimp pozwala na zarządzanie kampanią i listą subskrybentów.
Za pomocą MuleSoft można zautomatyzować działania marketingowe, jak również uruchomić niestandardowe kampanie, tym samym wzbogacając swoje portfolio aktywności marketingowych. Oprócz funkcjonalności dostarczanych przez MailChimp Marketing Connector można także użyć MailChimp Marketing API, które wykorzystuje się do bardziej uszczegółowionych operacji. MailChimp posiada również usługę wysyłania transakcyjnych wiadomości e-mail – Mandrill API (MailChimp Transactional Email API).